Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Halvbra serier som samtidigt är beroendeframkallande

Vi har alla varit där. Utom möjligtvis de personer med sån där superbra karaktär. Som kan stanna i tid och typ hålla sig för att ta en kaka.

Jag tänker på att binga serier. Och inga som helst, utan mer den dåliga sorten. Vem kunde inte sluta titta på ex. Sunset Beach när det gick en gång i tiden? För att nämna en av många.

Jag känner genast det låga och skamliga och fula i att tipsa om halvbra serier. Dels för att jag måste stå för att jag kollade alla säsonger på typ ingen tid, men också för att serien på något klurigt sätt får mig att vilja rekommendera dem!

1.       The magicians

Jag måste okronologiskt nog börja med att berätta en rolig grej med säsong 2. I den måste serieskaparna själva fattat att storyn är spårad (vilket de i och för sig inte kan rå för eftersom den baseras på en bok) samt att skådespelarna är halvbra. Det enda rimliga måste vara att be författarna spela parodiskt. Serien känns helt enkelt som en parodi efter säsong 2. Väldigt roligt! Orkar man bara med en sjukt spårad story så är den ändå hyfsad. Storyn är så spårad att jag inte ens kommer försöka sammanfatta den. Men nästa steg är att ge mig på boken!

  

1.       The good place

Jag plöjde första och andra säsongen på två dagar. Och den blev faktiskt bättre och bättre. Och med värre och värre plot twists. Det är ett bra koncept för att få folk att fortsätta titta. Egentligen är grundidén bra, men vissa skådisar är sådär parodi-aktiga. Serien handlar i alla fall om en ung kvinna som helt felaktigt hamnar i himlen istället för helvetet. Och sen får man ta det därifrån.

2.       Younger

Jag är nästan elak som placerar den här serien här. För den är bra. Och en del av dagens populärkultur ändå. Men den är så himla gulligullamerikansk, vilket jag inte tål ibland. Men jag såg ändå alla säsonger på ett par timmar. Typ. Den har hur som haver ett stort underhållningsvärde. Man måste bara fortsätta se på den. Och man vill så gärna själv börja jobba som bokredaktör när man ser den. Jag gissar att många redan sett den? Vad tycker ni om den?

Sammanfattningsvis. Det finns många halvbra serier här i världen. Som kan ta upp så mycket av ens tid. Man får helt enkelt göra någon slags omdömesgranskning innan man ger sig på någon av alla serier i djungeln.

// Johanna

Litteratur