Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Serier i maj och juni

Det må ha varit bra väder, men det hindrar inte mig från att plöja lite serier på kvällarna ändå.. Dock har jag och pojkvännen möjligtvis dragit ner på takten en aning. Efter att The Wire var färdigkollad är det liksom ingen serie som kunnat mäta sig med den. Tyvärr. Men det är bara att leta på. Det finns ju en hel del att välja på om man säger så..

1.       Westworld. Denna fantastiska serie kom nyligen med en andra säsong. Som nu är färdigsedd.. Andra säsongen var om möjligt ännu mer invecklad och krånglig än den första. Men den är grymt snygg, spännande, beroendeframkallande och magisk ändå. Jag förstår fortfarande inte riktigt vad som hänt. Och när. Och hur. Superkomplicerat slut. Men ändå. Se den!

2.       Last week Tonight with John Oliver. Vi har börjat med första säsongen, vilket innebär att vi ser på nyheter från 2014. Men det gör liksom inte så mycket, det är lika bra ändå. För mig som är dålig på att se nyheter, och som dessutom tappar fokus lätt, är denna serie helt perfekt. Allmänbildande, roligt, reflekterande och lärorikt. Det är ju också lite kul att se hur Trump framställs i showen. Innan han ens var aktuell som kandidat. Jag förstår fortfarande inte hur han kunde bli president.

3.       Retribution. Detta är en brittisk kortserie i fyra delar. Precis sett klart den nu! Den handlar om ett mord som begås på ett skotskt par, vilket mynnar ut i massa dolda hemligheter som kommer upp till ytan. Personporträtten är riktigt bra, handlingen är spännande och tempot är alldeles lagom. Skådespelarnainsatserna är riktigt bra och serien känns liksom välgjord. Ett bra serietips när man vill kunna avsluta en serie inom överskådlig framtid! 

 
Någon mer än mig som kollar serier fast det är sommar? Något tips på lager?

// Johanna

Litteratur