Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Bokresan del 2

Efter att jag påbörjat den mossiga boken från 90-talet med skev kvinnosyn var jag tvungen att ta en annan bok emellan. Detta gjordes när jag väl kommit fram till Umeå. Förutom att vara domare på U19- SM i badminton, sova massor, promenera i snöstom, äta semlor, fira allhjärtansdag på avstånd och leka med kompisars småbarn så hann jag även med lite läsning. Det blev Kathrine 19 -teorin, av John Green. Författaren bakom Förr eller senare exploderar jag alltså. Eftersom jag har ett dåligt minne minns jag inte om jag läst den. Men jag har för en gångs skull sett filmen. Annars är jag en sådan person som läst boken men ej sett serien/filmen. Sådana inlägg om jämförelser böcker/filmer/serier kommer kan jag lova..

Men mer om boken då.

 Bild från Bonnier.
 
Om jag förstått rätt kan det månne vara så att boken riktar sig mot något yngre folk än mig. Typ unga vuxna. Men hur som haver så var den så söt och mysig att läsa. Riktigt härlig feelgood, där man visserligen kan räkna ut hur det kommer sluta, men inte för den sakens skulle räkna ut hur vägen fram dit är. Huvudpersonen är en översmart kille som heter Colin. Han saknar även vissa sociala färdigheter, men som tur är har han sin bästa vän Hassan till hjälp på det planet. Colin har precis blivit dumpad av den 19e tjejen vid namn Kathrine. Alla tjejer han någonsin varit tillsammans med har haft det namnet. Logisk som han är borde alltså den 20e, och förhoppningsvis den rätta, också att heta det. För att hitta den rätta och kunna ta reda på om det ska hålla försöker han även göra en relationsformel. Denna tar tex hänsyn till popularitet, utseende, och skillnader däremellan. Mitt i Colins förkrossade tillstånd får Hassan nog och drar då med sin vän på en roadtrip för att få kamraten på bättre tankar. Kommer Colin någonsin komma över Kathrine 19? Finns det någon som är rätt?

Även om boken är mysig och gullig som feelgood ska rymmer den även en djupare mening. Nämligen skräcken över att bli ensam. Över att inte vara älskad av någon. Och om att bli sviken av sina vänner. Den här boken är helt klart läsvärd!

// Johanna

Litteratur