Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Dömd att springa

Jag fick syn på denna bok bland nyheterna på biblioteket. Och blev genast nyfiken eftersom storyn känns väldigt unik.

Bokens huvudperson, Johan Dahlberg, har begått ett ödesdigert misstag och hamnat i fängelse. Han passar inte in i fängelset. Med sin högskoleexamen, jobb som ekonom, tidigare välordnade svenssonliv och förstagångsbesökare på anstalten sticker han ut och har svårt att hitta sin plats. Domen är på 3 år och Johan förstår inte hur han ska klara den tiden. Men sen upptäcker han något som ger honom glädje och mening. Löpning och oväntade kontakter.

Jag tyckte denna bok var helt magisk! Rekommenderar absolut alla att läsa den, oavsett vilken genre man vanligtvis gillar. I grunden skulle den kunna vara tråkig och enformig.  I vissa delar av boken rabblas mest träningsdagbokslika sidor upp. Men den är långtifrån enformig för det! Den är härligt vardaglig, mänsklig, ovanlig och väldigt lätt att ta till sig. Bara läs den!

Jag gillade särskilt avsnittet när Johan springer ett långlopp. Jag vill inte avslöja vilket  då det ger en rejäl spoiler-alert. Men jag kände igen mig i allt kan man säga..

Detta är Fredrik Svanfeldts debutroman. Om jag fått önska hade den blivit en svensk klassiker bland tränings- och motivationsböcker. Den är inte olik Born to Run i stilen till exempel. Författaren själv delar många sidor och egenskaper med huvudpersonen i boken, minus brottet som begåtts då. Exempelvis började han själv löpsatsa i vuxen ålder.

Kort efter att jag lyssnat klart på boken körde jag en liten Bokus-spaning, som jag gör ibland. Och blev så glad! För uppföljaren har nyligen kommit ut! Som i ett par dagar sedan. Snacka om timing. Kanske köper jag till och med Fri att springa, vilket är namnet på uppföljaren.

// Johanna

 

#1 - Marie%20Eggimann

Den får man kolla upp då. Ha det bra

#2 - Marie%20Eggimann

Jag håller på med Sommar på den lilla ön i havet och den verkar bra.

Litteratur