Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Here comes the sun, little darling

Idag är en stor dag! Jag ska för första gången sedan den här bloggen startades, mer eller mindre, blogga om något relaterat till ämnet!

Det har ju inte varit min starkaste sida hittills men för en vecka sedan fick jag uppleva en fantastisk brunch som jag bara måste få dela med mig av.

Efter att ha gått lite vilse i den göteborgska värmen mötte jag, svettig och högröd, min gamla goding, Karin, vid Domkyrkan.

På en liten sidogata från Domkyrkan, och tydligen även på Avenyn, ligger JOS. En restaurangkedja, med två restauranger så tveksamt om det är en kedja, med inriktning på hälsosam mat. Helt fantastiskt gott dock!

Karin och jag tryckte gladeligen i oss varsin skål yoghurt med färska bär, apelsinklyftor och en helt himmelsk macka med avokado, flingsalt och chiliflakes.

Att solen sken och vi kunde sitta ute gjorde ju inte direkt att maten smakade sämre heller. En perfekt start på lördagen, som sedan förstördes ganska rejält av att vi båda var tvungna att åka hem och plugga.

För övrigt har jag varit eld och lågor de senaste dagarna eftersom det äntligen är SOL i Sverige! Hur underbart är inte det liksom…?!

Jag är en riktig liten soldyrkare som hade kunnat ligga ute och pressa på solstolen i timmar i streck om det inte vore för min värdelösa bleka hud. Men med hög solskyddsfaktor och några vätskepauser inomhus går det faktiskt ganska bra.

Tanken var att jag till nästa helg skulle åka north of the wall för att hälsa på Johanna och de andra white walkers uppe i Piteå men efter ett telefonsamtal med den vita vandraren ändrade jag mig snabbt. Det räckte med att Johanna yttrade ordet snö så var jag inte det minsta sugen på att ta mig norrut. När hon sedan berättade att hon var ute och gick iförd mössa och vantar kände jag mig helt övertygad om att jag stannar i söder.

Istället blir hemfärd mot lilla Ulricehamn nästa helg för att fira storasyster som fyller 30 (!) på tisdag. Jätteroligt för Anna att fylla år och dessutom ha kommit upp i sådan respektabel ålder men samtidigt lite skrämmande.

Det hemskaste med att ha en storasyster som är 30 år är inte just det faktum att jag har en storasyster som är 30 år utan att jag bara är tre år yngre. Med andra ord är det inte speciellt många år kvar tills jag själv fyller 30!

Dags för en rejäl ålderskris nu kanske…?

See you soon! If I’m still alive…

//Ellen

Litteratur