Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Sällan är DNs Boklördag så spännande som idag

Eller kommersiell heller för den delen. Just idag är bokvärlden som hetast. Det har den i och för sig varit ett tag tillbaka nu. Men av någon anledning slår inte sexuella trakasserier och Metoo-kampanjer lika högt som ett uteblivet Nobelpris. Pris, pengar, prestige och saker som positivt förknippas med ens värld slår högt. Så är det bara. Och vad gäller sexuella trakasserier och avstängning av skyldiga personer så måste det ske något.

 

Så vad tycker jag om ett uteblivet Nobelpris? Tråkigt. Men i sammanhanget inte tråkigt. Någonting måste ske inom Svenska Akademin. Jag är heller inte särskilt förvånad. Som många andra med mig säkert.  Detta låg ju och puttrade ända sedan allt detta började.

Annars brukar jag mest vara intresserad av den här sidan i Boklördag. Boktoppen.

 

Ofta är det 1-2 nya böcker på listan. Alltså tillräckligt mycket för att man faktiskt skulle kunna hänga med bland böckerna. Jag tänkte faktiskt börja en utmaning i att klara av det.. Jag borde hinna komma ikapp tillslut tänker jag!

// Johanna

Litteratur