Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Veckans read-list

Dags för summering av veckan!

Lästa böcker: Berättelse om ett äktenskap (Geir Gulliksen)

Lyssnade böcker: Vaggvisa (Leila Slimani), Dömd att springa (Fredrik Svanfeldt), Sommar på den lilla ön i havet (Jenny Colgan)

Och till veckans tema då: Bokserier. Jag gillar verkligen bokserier. Känslan av att det finns mer. Det tar inte slut riktigt än. Samtidigt som jag svept ett par stycken finns det fortfarande många måste-läsa-bokserier kvar på Vill-läsa-listan. Tre av mina favoriter är i alla fall:

1. Bokserien om Harry Potter. Skriven av J.K Rowling som bekant. Behövs det mer förklaring? Jag har läst den här serien även i vuxen ålder. Ibland en gång per år.

2. Millenium-serien av Stieg Larsson. Tycker den här kriminalromanen, eller thriller, är i en klass för sig. Jag gillar också att man blir känslosam. Bland känslorna hittas till exempel rejäl ilska.

3. Tredjeplaten får delas mellan Rosengädda-serien av Emma Hamberg samt Avdelning Q av Jussi Adler-Olsen. Det är två helt olika typer, så det går helt enkelt inte att välja! Härlig feelgood får dela plats med kriminalromare helt enkelt.

Och vad är högst upp på Vill-ta-tag-i-listan?

1. Böcker om Robert Langdon av Dan Brown. Jag förstår inte riktigt varför jag inte kommit mig för att läsa dessa.. Men nu när Begynnelse kommit ut kanske det är dags att passa på!

2. Det är nästan pinsamt att erkänna, men jag har inte läst Sagan om Ringen. Detta har absolut hög prioritet i sommar!

3. Under en flygresa förra året såg jag på Det mörka tornet. Det tog mig ungefär hela filmen innan jag förstod att den baserade sig på en bokserie av Stephen King. Första boken, Revolvermannan, finns faktiskt här hemma och väntar.

Jag har i alla fall förberett mig för att kunna starta!

 
// Johanna
Litteratur