Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Jag for ner till Bror

Här kommer ännu en bok som är nominerad till årets Augustpris. Det gäller nu Jag for ner till Bror av Karin Smirnoff. Jag kan ju då bara inte låta bli att nämna att hon är boende i min stad, nämligen Piteå. Lite roligt sammanträffande ändå, så stort är det inte.

Detta är den första av de nominerade böckerna som jag läst ut, och hittills också den bästa. Den fanns tacksamt nog att lyssna på via Bookbeat.

Huvudpersonen här är Jana Kippo, kvinnan som flytt sin hemby men sedan återvänder. Byn hon återvänder till är Smålånger, belägen någonstans mellan Umeå och Skellefteå. Det tog ett tag innan jag förstod att namnet var fiktivt, men det låter verkligen som en riktig by. Jag är ju inte ursprungligen från Norrland utan har råkat hamna här genom utbildning i Umeå. Hade jag varit det kanske jag hade förstått att det ej är ett riktigt ställe, men utifrån flera andra byars namn utanför Umeå låter det som ett riktigt ställe!

Hur om haver. Detta är inte en Måbra-bok. Den behandlar många jobbiga ämnen; incest, alkoholism i familjen, misshandel, våld, mord, mordförsök och en hel del allmän misär och sjukdom. Lögnerna, intrigerna och diverse draman är många. Allt eftersom tiden går nystas mer och mer ur Janas uppväxt upp.

Berättelsen är målande, intressant, spännande och mångsidig. Och antagligen ännu bättre i läsform än lyssnarform som jag förstått det.

Summa summarum; Läsvärd!

// Johanna

Litteratur