Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Augustpriset 2018

Imorgon tillkännagivs nomineringarna för årets Augustpris. I år firar dessutom Augustpriset 30 år! Före jag började blogga och blev mer intresserad av böcker hade jag sällan någon aning om vilka som skulle kunna bli nominerade eller ens hade chans att vinna. I år är läget ett annat och för en gångs skull kommer jag kanske ha läst eller påbörjat någon av de nominerade böckerna?

Till att börja med tror och hoppas jag på Pappaklausulen av Jonas Hassen Khemiri. Boken var skarp, träffande, välskriven och intressant. Jag var ständigt på alerten när jag lyssnade på den och tyckte helt enkelt att den var fantastisk bra.

Jonas Gardell har nyligen skrivit en ny bok, nämligen Till minne av en villkorslös kärlek. Jag har ingen aning om det klassas som ``Augustpris-material`` men bra var den!

Jag har nyligen påbörjat Sara Stridsbergs Kärlekens Antarktis. Jag skulle bli förvånad om den INTE är nominerad! Hittills är den helt fantastisk. Vinkeln på berättelsen är nyanserad, språket är träffsäkert snyggt och uppslukande och känslorna som man kan läsa av i boken känns väldigt äkta.

Om jag skulle dra till med nomineringar bland böcker jag ej läst blir det Linnea Axelssons Aednan, Maciej Zarambas De två Tornen samt Slaget om Troja av Theodor Khallifatides.

Om jag skulle våga mig på gissningar för årets fackbok blir det Svälten av Magnus Västerbro samt Mannen i skogen av Jens Liljestrand. Sedan vågar jag inte gissa mer.. 
 
Det blir spännande att se resultatet imorgon!
 
 
Förra årets vinnare av Augustpriset i kategorin årets svenska fackbok. Ni som inte läst den än borde göra det!
 
// Johanna
Litteratur