Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Skrällpriset?

Nu döpte jag om Augustpriset. Och jag verkar inte vara ensam om det? Jag har inte följt debatten föregående år och kan därför inte uttala mig om skillnader mellan åren. Men är det inte mycket diskussioner kring om rätt böcker verkligen är nominerade i år? Eller snarare diskussion om avsaknad kring vissa kända författare som Sara Stridsberg, Jonas Hassen Khemiri och Jonas Gardell. För att nämna några.

Nu har jag inte läst någon av årets nominerade böcker och kan därför inte få en känsla för om de är nominerade på ``felaktiga grunder`` eller helt enkelt är bra och förtjänar en nomineringsplats. Jag hoppas kunna hinna med några böcker innan priset utses så jag kan bilda en egen uppfattning. Jag hoppas även att rätt böcker är nominerade, personerna som nominerar dem har trots allt läst ett antal böcker inför nomineringen. Vad jag däremot funderar på är om det är ekonomiska medel som styr? Juryn utses nämligen av bokförlagen själva. Det ligger därför nära till hands att tänka att ``gratis`` reklam skulle kunna styra. Flera av de nominerade böckerna har hoppat upp ett par försäljningssteg på diverse bokförsäljningssidor. Godtrogen som jag är HOPPAS jag att det inte är så.

Vilka av de nominerade böckerna har ni läst? Vilka vill ni läsa? Som jag tidigare skrivit ska jag försöka hinna med Jag for till bror av Karin Smirnoff samt Svälten av Magnus Västerbro.

Läs väl!
Litteratur