Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Vecka 43

Tiden går så fort. Men det är ju inte direkt någon nyhet. Helgen är kommen och fort gick det. Det kan ha berott på att jag bara jobbat sammanlagt 2 dagar denna vecka.. Resten av tiden har spenderats med familjen i Ulricehamn för begravning. Härlig är jorden. Nu finns det ju roligare saker att vara på än begravningar, men mormors sådan var väldigt fin och det var en fantastiskt vacker, viktig och betydelsefullt stund för mig!

Och vad finns att säga om böcker då? Mias bokhörna kör varje vecka en helgfråga. Veckans fråga gäller passande nog de nominerade till Augustpriset. Jag tänkte egentligen skriva mer kring detta ämne, kanske blir det inlägg i helgen, kanske blir det inte alls. Hur som haver tjuvstartar jag nu. Frågan gäller vad man skulle vilja läsa av de nominerade böckerna. Av de nominerade till fackpriset samt skönlitterära priset fanns endast två böcker att ladda ner som ljudbok. Så de två hoppas jag på! De nerladdade böckerna är då Jag for ner till bror av Karin Smirnoff samt Svälten av Magnus Västerbro. Det är nu en månad kvar till vinnaren koras. Och jag har inte läst en enda av de nominerade böckerna. Att hinna med alla känns lite hopplöst, så hinner jag dessa två får jag vara nöjd med det!

Bonusfrågan denna vecka gäller mat! Närmare bestämt vegetarisk mat. Själv äter jag mycket av detta. Majoriteten av allt jag stoppar i mig rent av. En stor anledning till det är att sambon står för matlagningen här hemma, men även om han inte lagat hade det blivit mycket av den varan ändå. Om jag ska verka pretentiös är det för att jag bryr mig om klimatet, djuren och plånboken. Det gör jag självklart men en stor anledning är också att det går så smidigt med vegetarisk mat?! Innan jag flyttade ihop med J rörde jag ihop minst en omelett om dagen. Bästa maten! Andra positiva grejer med vegetarisk mat är att det är supergott och oftast väldigt snyggt.. Jag är helt klar för vegetarisk mat! Jag ägnade till och med gymnasitiden och mitt projektarbete till att skriva en kokbok om klimatmsart mat så jag skulle vara lite av en hycklare om jag verkade för motsatsen.
 
Mera vegetariskt till folket!

// Johanna

#1 - Hanneles bokparadis

Saids bok hämtade jag nyss på biblioteket.

#2 - Fröken Christina

Då får jag kika in här för att se om böckerna du ska lyssna på är bra eller inte.

Litteratur