Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Tematrio: Grått

Hemma från jobb på akuten och innan jag drar vidare till nästa aktivitet, badmintonträning, får det bli ett litet inlägg på temat grått. Det är nämligen vad veckans tematrio hos Lyrans noblesser handlar om. Som vanligt är temat gjort så att det är fri tolkning som gäller!

Till listan då.

1.       Handmaid´s tale. Mörkare historia får man ju leta efter. Kanske passar den inte ens in på grått, utan skulle snarare vara i kategorin svart? Hur det än är har denna bok fått nya ögon (inklusive mina) på sig genom serien med samma namn. Nyligen avslutades andra säsongen på HBO. Jag har varit bänkad kan man säga! Boken är minst lika bra som serien. Jag blir ibland besviken på böcker när jag läser den efter filmen/serien, medan förhållandet ibland är spegelvänt. Men denna gör en inte besviken! Margaret Atwood skriver oerhört bra och jag blir nyfiken på att läsa mer av henne.

2.       Konsten att hålla sig flytande av Libby page. Gulligull feel-good när det är som bäst. Så hur kan den hamna under kategorin grå? Jo, för det gäller huvudpersonen. Hon beskrivs nämligen som en grå mus. I denna bok följer man i huvudsak två karaktärer; den unga Kate som jobbar som journalist och som borde ha ett sprudlande liv, men som hindras av ångest samt Rosemary, den åttiosexåriga damen med ett rikt socialt liv och som är en riktig fena i vattnet. Och på något vis korsas deras vägar. Lagom mysig och lättsmält, vilket man kan behöva varva vissa böcker med..

3.       Ensam i Berlin av Hans Fallada. Gråare framsida får man leta efter? Den har stått i Js bokhylla i massa år och ännu har jag inte rört den. Förrän nu när jag var tvungen att ta kort på den då hehe. För mig spelar bokens utseende roll. Jag dras till färger. Jag kan till och med luras till mörka, dystra historier om framsidan är fin och gärna färgglad. Men kanske ska jag inte luras. Är det här en bok som borde få en chans?

 
Och inte blir det mindre av att jag plockar på mig en grå tröja och lägger på ett grått filter^^
 
// Johanna
#1 - Klimakteriehaxan

Hej! Ny gäst hos dig är jag! Fallada står oläst i min hylla, hittade inte den när jag letade grått. Vad beträffar Handmaid´s Tale så skulle jag behöva lite debriefing, såg sista avsnittet av säsong två härom kvällen ... Men lyckliga du som inte läst Atwood, hon är lysande rakt igenom!!!

#2 - Marie%20Eggimann

Bra färg för färgblinda. Lyssnar på Konsten att hålla sig flytande och kommer inte in i boken.

#3 - Sanna

Fallada är läsvärd! Och Atwood är fantastisk, allt hon har skrivit är guld. Så det är bara att fortsätta läsa, du kommer inte bli besviken...

#4 - Lena

Både den första och sista boken har jag stående i bokhyllan. Borde verkligen läsa dem.

#5 - Boklysten

Ensam i Berlin är jag nyfiken på.

#6 - Robert W

Jag blir nyfiken på Handmaid's Tail.

#7 - Lyrans Noblesser

Atwoods Alias Grace vill jag rekommendera.

Litteratur