Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Eat Pray Avocado

Vem behöver kärlek egentligen när det finns avokados? Denna magiska, gröna, nyttiga, omdebatterade frukt. Superfrukt enligt vissa. Fasligt god enligt mig.

Mitt första möte med denna frukt var när jag var tio år. Eller vad man nu är när man går i fyran. Läraren jag och Ellen hade då var helt galen i bildämnet. Även naturvetenskap kan man enkelt blanda med bild, speciellt för barn. Så fick måla med avokado som stilleben. Sedan fick hela klassen dela på frukten. Snålt enligt vissa. Smart tänker jag, eftersom det endast var typ två barn förutom mig som vågade smaka/åt upp pyttebiten man fick. Detta var innan superfrukternas tid. I Ulricehamn visste man inte om något annat än äpple, päron, apelsin och banan.

Lyckan var total när jag fann en kokbok om denna frukt inne på Urban Outfitters i Liverpool. I samma affär gick även min partner in crime Ellen i personlig konkurs eftersom hon köpte en fruktansvärt snygg, därav priset, gul, fabulös kofta. Den talade till henne. Det gjorde även kokboken till mig. Så den fick åka med hem i den redan proppfulla väskan.

Så här glad kan man bli över en avokado-bok.

 

Förutom en avokado-bok så köptes även en ``En-fråga-om-dagen-i-fem-år-bok``. I den kan jag varje dag svara på vad jag tycker meningen med livet är eller vad dagens favoritfrukt är. Blandat alltså. Fast svaret på de båda frågorna är i och för sig avokado.

Avocado out! // Johanna

Litteratur