Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Kärlek på franska

För några veckor sedan upptäckte jag ett litet franskt paradis i Göteborg. Av någon anledning hade jag inte varit på Le pain francais på Avenyn förrän för cirka fyra veckor sedan. Varför har jag ingen bra förklaring till. Varför någon i hela världen skulle undvika det stället finns det ingen bra förklaring till!

Det stället kan bara beskrivas som ren och skär kärlek! Heaven on earth!

Att äta brunch på Le pain francais är någonting ut över det vanliga. Jag älskar nämligen brunch på stan men det här slår alla rekord.

Det finns nog ingenting bättre än att komma in i ett rum fyllt av mat och bara få tillstånd att go bananas. Att bete sig som en vuxen människa i ett möblerat rum är inte ens att tänka på när man har hamnat i mathimlen. Jag fick behärska mig för att inte klättra upp på buffén och bara kasta i mig all mat.

Fransmännen, de vet hur man lagar brunch! Även om den här brunchen troligtvis tillagas av vanliga hederliga göteborgare. Oavsett är det inspirerat av alla franska läckerheter.

Jag har under den senaste tiden haft enorma cravings efter framför allt två saker, pain au chocolate och pannkakor. Båda går såklart att hitta på brunchbuffén på Le pain francais.

För er som inte vet vad pain au chocolate är kan jag enklast beskriva det som en croissant med choklad i. Den är dock formad mer som en avlång bulle och får vuxna människor att äta som apor, eftersom det smular otroligt mycket, och det är omöjligt att inte slicka tallriken när man ätit klart.

Om det är någon som läser det här som inte vet vad pannkakor är råder jag er att låsa in er i en lada på landsbygden för resten av livet. Har ni missat pannkakor har ni förmodligen också missat hela industrialiseringen och kommer dö av en hjärtattack om ni går ut i civilisationen.

Pannkakor är en av de lättaste rätterna att laga och älskas framför allt av barn i åldern 1-12 år. Som jag konstaterade i förra inlägget om Wild Kids är det dock där min mentala ålder ligger och därför älskar jag pannkakor.

Vanliga tunna svenska pannkakor eller tjocka amerikanska spelar ingen roll. Pannkakor med hallonsylt och grädde hade fått mig att slå volter av lycka om jag kunde. Tyvärr är det bara min mentala ålder som befinner sig under 12 år. Min fysiska ålder ligger snarare någonstans runt 85 och hade jag försökt mig på att göra så mycket som en kullerbytta hade det blivit permobil nästa för min del.

 

 

Bon appétit !

//Ellen

Litteratur