Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Kärlekens fem språk
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att detta tankesätt är något som är inne igen? Just det här med att kategorisera det som inte alltid går att kategorisera. 
Man får läsa denna med en nypa salt. Den är trots allt från ett amerikanskt 90-tal. Och då blir idealen därefter. Med könsroller, jobbroller och allt det där. Men med lite överseende går det bra! Samt att man får plocka av sig sina genusglasögon. 
 
 
Boken bygger som titeln avslöjar på fem olika kärleksspråk. Dessa är närhet, komplimanger, tid för varandra, att ge presenter, och att göra varandra tjänster. 
Teorin bygger på att alla människor har olika värden och saker som de prioriterar i ett förhållande, alltså faktorerna ovan. Och prioriterar man ``fel`` eller ``rätt`` i ett förhållande så kan det spricka eller hålla. Det är alltså viktigt att se vad ens partner har för språk, och även vad man själv har, för att det ska kunna fungera optimalt i ett förhållande. Lyckas man luska ut skulle man alltså kunna fokusera på det för att få det att hålla. En viktig grej i detta är att inte förutsätta att ens partner värderar samma saker som en själv..
Jag tycker teorierna är något förenklade, samtidigt som det finns en poäng med dem. Det är trots allt viktiga grejer som listas. Jag och J har faktiskt läst den båda två och sen listat ut vad den andra värderar mest. Givetvis är vi tråkiga och har liknande språk men i olika grad. 
Vad tror ni om detta koncept? Bra eller förenklat?
 
// Johanna
Litteratur