Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Veckans read-list

Jag tänkte försöka med en ny rutin. Nämligen veckans read-list. Det känns rimligt att ha den i slutet, som en summering liksom. Sen får jag se hur länge vi kan hålla det. Men har bloggen lyckats leva i typ två månader nu så är det ju i princip en vana!

För att göra det lite roligare tänker jag att varje vecka dessutom får en liten twist med ett tema..

Men generellt till att börja med; vad har jag läst/lyssnat på i veckan?

Lästa böcker: Omgiven av idioter (Thomas Erikson). Selfies (Jussi Adler-Olsen) påbörjat Still me (Jojo Moyes)

Lyssnade böcker: Störst av allt (Malin Person Giolito) Kvinnor och makt (Mary Beard) påbörjat Hitlers Munchen ( skriven av Svante Nordin, men kommer nog inte avslutas) Vaggvisa (Leila Slimani)

Och till temat då! Feministisk litteratur. Because queens liksom. Tänkte lista tre läsvärda böcker på temat jag läst, samt tre jag vill läsa.

 1.       Ett jävla solsken

En biografi om Ester Blenda Nordström. Halvt glömd författarinna som sägs vara lite av en föregångare till Astrid Lindgren. Hennes liv är fantastiskt. Och boken är grymt bra skriven. Cred till Fatima Bremmer.

2.       Not that kind of girl

Skriven av Lena Dunham. Hon sticker ut. På ett fenomenalt sätt. Bara läs den och börja älska henne mer än vad du redan gör!

3.       Kvinnor och makt- Ett manifest

Av Mary Beard. Fördjupning kommer imorgon på bloggen!

Och vad vill jag ta mig an då? Jo. Det andra könet av Simone de Beauvoir, Under det rosa täcket av Nina Björk samt Godnattsagor för Rebelltjejer av Elena Favilli och Francesca Cavallo.

Vad har ni läst på detta tema? Och vad vill ni läsa?

// Johanna

Litteratur