Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Brittiska klassiker

Idag är det tisdag! Och det betyder dags för Veckans Topplista hos Johannas deckarhörna. Veckans tema är Brittiska klassiker! KUL känner jag och inser sedan att jag knappt läst något av detta? Överlag är min kunskap om klassiska verk väldigt begränsad. Och läsandet likaså. Jag tänker ofta att jag borde ändra på detta. Men ofta när jag provar klassiker blir jag besviken. Undantaget som bekräftar den regeln var ju dock Margaret Atwoods Handmaid´s Tale. Den var fantastisk. Jag skyller även på att jag är ung och ny i bokvärlden. Typ. Min tid kommer.

 Denna lista blir följaktligen mer av en vill-läsa-lista än topplista.

1.       Alice i Underlandet av Lewis Carrol. Jag älskar egentligen allt som har med Alice i Underlandet att göra. Jag har sett de tecknade filmerna tusen gånger. Och filmatiseringen av Tim Burton hundra gånger. Jag har varit utklädd till henne 10 gånger på olika maskerader. Jag har en tavla med ett fantastisk uttryck från boken på. Men jag har inte läst boken. Note to self. Jag önskar mig denna bok i födelsedagspresent tack! Så kanske jag börjar någon gång.

2.       Berättelsen om Narnia av C.S. Lewis. Jag läste första boken som barn. Sedan strandade jag. I vår får jag förhoppningsvis en ny chans. Jag har anmält mig till en kurs om Barn- och Ungdomslitteratur på 7,5 poäng! Då får jag ta chansen!

3.       Typ allt av Jane Austen. Jag borde i alla fall ge Sense and Sensibility samt Pride and Prejudice en chans. Sedan kan jag uttala mig!

4.       Jane Eyre av Charlotte Bronte känns som ett måste? Den vill jag läsa någon gång i alla fall.

5.       Femteplatsen intas av en bokserie jag faktiskt läst. Nämligen böckerna om Harry Potter. Jag KAN INTE skriva en lista om brittiska klassiker utan att nämna honom. Jag tänker att han hör till de moderna klassikerna? Jag är uppvuxen med honom. Han är en del av mitt liv. Han var alltid jämnårig med mig. Fantastiskt.

 
Lite kul att denna bok användes för att leverera kvitton i på ett brunch-ställe i Zagreb. Meant to be?

Det ska bli spännande att läsa om alla andras klassiker!

// Johanna
#1 - Villa Frejas bokblogg

Underbara klassiker.

#2 - Villa Frejas bokblogg

Underbara klassiker.

#3 - Hanneles bokparadis

vilken härlig dukning, vi träffade Lewis Carroll i Wales förra månaden.

#4 - Hanneles bokparadis

vilken härlig dukning, vi träffade Lewis Carroll i Wales förra månaden.

#5 - Marie%20Eggimann

Jag känner igen alla men har inte läst de som böcker. Gud va gott de såg ut på bilden.

#6 - Marie%20Eggimann

Jag känner igen alla men har inte läst de som böcker. Gud va gott de såg ut på bilden.

#7 - Marie%20Eggimann

Jag känner igen alla men har inte läst de som böcker. Gud va gott de såg ut på bilden.

#8 - Marie%20Eggimann

Jag känner igen alla men har inte läst de som böcker. Gud va gott de såg ut på bilden.

#9 - Evelina

Jag har läst HP, Narnia och en del av Jane Austens verk. Alice i underlandet skulle jag också vilja läsa.

#10 - Mösstanten

Bra klassikerlista! Så fint att du tog med Narniaböckerna.

#11 - Monika

Jag läste böckerna om Narnia och Harry Potter för några år sedan, som vuxen. Älskade dem, men kan inte låta bli att fundera på hur mycket jag hade älskat dem om jag hade läst dem i "rätt" ålder.

#12 - Monika

Jag läste böckerna om Narnia och Harry Potter för några år sedan, som vuxen. Älskade dem, men kan inte låta bli att fundera på hur mycket jag hade älskat dem om jag hade läst dem i "rätt" ålder.

#13 - Monika

Jag läste böckerna om Narnia och Harry Potter för några år sedan, som vuxen. Älskade dem, men kan inte låta bli att fundera på hur mycket jag hade älskat dem om jag hade läst dem i "rätt" ålder.

#14 - Monika

Jag läste böckerna om Narnia och Harry Potter för några år sedan, som vuxen. Älskade dem, men kan inte låta bli att fundera på hur mycket jag hade älskat dem om jag hade läst dem i "rätt" ålder.

#15 - Mösstanten

Fin lista. Roligt att du har tagit med Narniaböckerna.

#16 - Monika

Jag läste böckerna om Narnia och Harry Potter för några år sedan, som vuxen. Älskade dem, men kan inte låta bli att fundera på hur mycket jag hade älskat dem om jag hade läst dem i "rätt" ålder.

#17 - Monika

Jag läste böckerna om Narnia och Harry Potter för några år sedan, som vuxen. Älskade dem, men kan inte låta bli att fundera på hur mycket jag hade älskat dem om jag hade läst dem i "rätt" ålder.

#18 - Monika

Jag läste böckerna om Narnia och Harry Potter för några år sedan, som vuxen. Älskade dem, men kan inte låta bli att fundera på hur mycket jag hade älskat dem om jag hade läst dem i "rätt" ålder.

#19 - Lena

En fin klassikerlista. Alice i Underlandet har jag alldeles nyss läst för första gången.

#20 - Boklysten

Jane Eyre är en av mina absoluta favoriter!

#21 - Boklysten

Jane Eyre är en av mina absoluta favoriter!

#22 - Åsa

Alice i Underlandet skulle vara kul att läsa, blev inspirerad nu. :)

#23 - Åsa

Alice i Underlandet skulle vara kul att läsa, blev inspirerad nu. :)

#24 - Åsa

Alice i Underlandet skulle vara kul att läsa, blev inspirerad nu. :)

#25 - Monika

Jag läste böckerna om Narnia och Harry Potter för några år sedan, som vuxen. Älskade dem, men kan inte låta bli att fundera på hur mycket jag hade älskat dem om jag hade läst dem i "rätt" ålder.

Litteratur