Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Veckans topplista: Höstens bästa

Det är återigen tisdag och dags för veckans topplista hos Johannas Deckarhörna. Det här är min favorit bland de återkommande utmaningarna bland bokbloggar. Veckans tema är Höstens Bästa. Ett både svårt och lätt tema. Lätt för att man kan plocka ut fem böcker utan problem, så pass många har jag tack och lov hunnit läsa, svårt för att jag får beslutsångest. Det är så många av höstens böcker som varit bra! Jag har ju gått in för att läsa både nominerade böcker till Årets bok och Augustpriset. Självklart kommer då flera böcker vara bra?

Men jag får helt enkelt göra ett försök. Utan inbördes ordning, det skulle vara alltför svårt att lägga till det momentet när det redan är lurigt som det är.

1.       Vajlett och Rut av Karin Alfredsson. Jag gillade ju verkligen Skrik tyst så inte grannarna hör av denna författare och blev därför glad när jag såg en ny bok av henne! Och den är rent av snäppet bättre. En romantisk historia i en annorlunda tid at its best. Den här boken har inte fått så mycket uppmärksamhet som jag tycker den förtjänar. Snälla, läs den och den en chans!

2.       Vända hem av Yaa Gyasi. En fantastisk släkthistoria. Om hur ödet kan dela på systrar och hur olika framtiden kan utstaka sig beroende på tid och uppväxtplats. Läs!

3.       Kärlekens Antarktis av Sara Stridsberg. Om jag fått bestämma skulle den här boken varit nominerad till Augustpriset. Om en mördad kvinna och hur hon betraktar livet som varit och livet som fortsätter. Målande, vacker och fantastisk!

4.       Alias Grace av Margaret Atwood. Jag har tidigare under hösten läst Tjänarinnans berättelse och blev i den vevan tipsad om denna bok. Fint språk, spännande berättelse och olika uttryckssätt beroende på vilken karaktär man följer.

5.       Binas Historia av Maja Lunde. Har hört mycket gott om denna bok och kan bara instämma om all fin kritik. Bra story, fantastiskt språk och tydliga affekter som lyser genom orden. Jag är så nyfiken på hur en eventuell film hade sett ut. Jag tror den hade kunnat vara riktigt bra och haft stor genomslagskraft.

Det var allt för denna gång!

// Johanna

#1 - Hanneles bokparadis

inte läst någon av dessa, bara läst om.

#2 - Mösstanten

Mycket intressant här. Nu har jag äntligen skrivit upp Atwoods böcker i min läslista. Jag har ju sett dem överallt och läst annat av henne tidigare och hon är ju så bra. Binas historia ska jag faktiskt precis börja läsa.

#3 - Evelina

Binas historia gillade jag. Vända hem vill jag läsa.

#4 - Vargnatts bokhylla

Kärlekens antarktis vill jag läsa!

#5 - Monika

Vajlett och Rut måste jag läsa någon gång. Jag gillar hennes böcker.

#6 - Ugglanoboken

Jag hade också med Kärlekens Antarktis och håller med om att den borde blivit Augustnominerad!

#7 - Villa Frejas bokblogg

Vajlett och Rut samt Binas historia tyckte jag om.

#8 - Boklysten

Vajlett och Rut finns i min läsahög och kommer att läsas så småningom. Tack för tips om de andra!

#9 - Lottens bokblogg

Eftersom jag gillade Blå är jag nyfiken på Binas historia!

#10 - A ROOM OF MY OWN

så trevligt! här hade jag minsann läst flera stycken: Binas historia, Alias Grace och Vända hem. Stridberg har jag köpt men ännu inte läst. Alfredsson har jag inte läst

#11 - Mia Eggimann

Binas historia har jag köpt, får läsa den någon gång.

#12 - Lena

Tack för intressanta boktips.

#13 - Sara Pepparkaka

Jag har gillat mycket av Margaret Atwood, men har inte läst just den här.

#14 - Bokdamen

Binas historia är jag lite extra nyfiken på av dessa. :)

#15 - [Anna]

Jag har inte läst någon från din topplista.

#16 - Åsa

Binas Historia var riktigt bra! Läste den i somras. :)

Litteratur