Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Skogen

Detta är veckans tema hos bloggen Johannas Deckarhörna. Ett himla lurigt tema tycker jag! Natur och skogen finns ju liksom med mer eller mindre i många böcker? Så tänker jag i alla fall. I nutid har jag inte läst någon bok som klockrent stämmer in på detta tema. Veckans topplista bjuder därför på extremt fri tolkning!

1.       Vi mot Er samt Björnstad av Fredrik Backman. Hur får dessa böcker mig att tänka på skogen då? Jo, genom karaktärerna Ana och Benji som båda tar sin tillflykt till skogen när det krisar. Benji och hans träd. Ana och hennes skog. Och bössa.

2.       Handmaid´s Tale av Margaret Atwood. Wood som i skog typ? Eller trä.. Men skog var ju kopplingen! Där var kopplingen alltså. Långsökt, jag vet. Men boken är bra, läs den!

3.       Sköldpaddor hela vägen ner av John Green. Grön som i naturen och skogen. Självklar koppling eller hur?! Läs den!

4.       Husdjuret av Camilla Grebe. Superbra deckare! Bra miljöbeskrivningar. Och mord som begås i skogen..

5.       Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker. Det har tagit mig alldeles för lång tid att upptäcka denna författare. Han har ju gett ut någon bok per år. Varje år har jag lagt märke till det men inte gjort så mycket åt det. Men nu äntligen har jag lyssnat på denna vackra berättelse! Just skogen porträtteras inte så mycket utan det är mer naturen som helhet som avbildas på ett väldigt målande vis. Huvudpersonen Tin Win måste tidigt förlita sig på sin hörsel. Och hans lyckas höra det mesta. Och det är så vackert. Läs den! Jag kommer nog läsa fortsättningen snart..

 // Johanna
#1 - Monika

Vi mot er och Björnstad borde jag faktiskt läsa snart.

#2 - Evelina

De två sista böckerna har jag läst, de tre första måste jag ta och läsa!

#3 - Mösstanten

Jag har inte läst något av böckerna på din lista. Men Husdjuret av Grebe kommer nog att bli läst så småningom.

#4 - Sara Pepparkaka

Vi mot er vill jag läsa men har inte gjort det än.

Litteratur