Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Årets bok 2018

Egentligen borde jag ju gjort denna lista INNAN vinnaren korades. Menmen. Bättre sent än aldrig. Jag läste nyligen att 1793 av Niklas Natt och Dag är vinnaren, vilket är komiskt med tanke på att det är den enda av de nominerade som jag INTE läst. Vad bra då att jag köpte den igår! Har ännu inte påbörjat den, men hoppas på att göra det under helgen. Mellan jourer och städ typ.

Men vad tyckte jag om böckerna som jag faktiskt läste? Och vilken tycker jag är vinnaren?

Koka Björn av Mikael Niemi. Lite seg. Lyssnade på den men zoonade ut hela tiden. Den tilltalade mig inte alls, tyvärr!

Den svavelgula Himlen av Kjell Westö. Helt okej bra. Målande beskrivningar. Bra historia. Lyssnarvänlig.

Husdjuret av Camilla Grebe. Nu är ju inte kriminalgenren min favorit, men av de jag läst är faktiskt detta en favorit!

Annabelle av Lina Bengtsdotter. Samma sak gäller för denna kriminalroman. Riktigt bra! Jag ser fram emot att läsa den fristående uppföljaren Francesca. Denna bok förtjänar helt klart andraplatsen och jag tror att denna författare går en ljus framtid till mötes.

Kvinnan i Fönstret av A.J Finn. Jag fick lite Gone Girl-vibbar av denna. Sjukt bra! Jag känner att den borde fått pallplats..

Stanna hos mig av Ayobami Adebayo. Riktigt bra bok om familjeliv och drama. Ljusa och mörka stunder. Födelse och död. Läsvärd!

Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan. Som vanligt med denna författare är det mysfaktor deluxe. Men också lite förutsägbart.

Nej och åter Nej av Nina Lykke. Längesedan jag lyssnade på denna. I alla fall så knep denna bok tredje-platsen. Själv minns jag knappt vad den handlade om så uppenbarligen lämnade den inte något större intryck på mig?

Mitt Hjärtas Oro av Malou Von Sivers. Fantastisk bok! Pallplats enligt mig. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen på denna släkthistoria!

Skrik tyst så inte grannarna hör av Karin Alfredsson. Grym bok. Om mäns våld mot kvinnor. Jag tänker spontant att alla borde läsa denna bok. Den är så kraftfull! Pallplatserna börjar bli fyllda men jag tycker ändå att denna borde vara där..

Mischling av Affinity Konar. Intressant historiskt drama baserat på verkliga händelser. Om den fruktansvärda läkaren som utförde experiment på bland annat tvillingar. Läsvärd!

Sammanfattningsvis var det helt klart ett par fantastiska böcker som var nominerade! Och kanske är det den bästa som återstår? Jag kan säkert säga vilken som borde vinna. Flera böcker var bra på olika sätt. Tråkigt svar, jag vet, men det är det ärliga svaret!

 
// Johanna
Litteratur