Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Crimetime: De bästa svenska deckarna i år

Som vanligt kör Johannas Deckarhörna veckans topplista. Titeln på detta inlägg avslöjar temat. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna skriva ett sånt här inlägg, men på sista tiden har jag lyckats läsa en del inom detta ämne! I alla fall om man modifierar lite. Alla böcker är inte från i år, men alla är i alla fall lästa av mig i år.

Till listan då!

1.       Annabelle av Lina Bengtsdotter. Detta är en av årets böcker 2018. Boken är dessutom en debutroman! Alltid spännande enligt mig. Denna debut är oerhört välskriven. Den handlar om kriminalaren Charlie Lager, kvinnan som mer eller mindre flytt till Stockholm från ett förflutet i den lilla hålan Gullspång. Men snart försvinner en 17-årig flicka från byn med samma namn, och Charlie måste återvända dit. I boken följer man inte endast det mystiska försvinnandet utan man får även veta en hel del bakgrundshistoria om Charlie, vilket ger storyn ytterligare djup. Som tur är behöver jag inte vänta särskilt länge på nästa bok, utan det kommer faktiskt en ny roman av samma författare i augusti.

2.       Husdjuret av Camilla Grebe. Även denna roman är nominerad till Årets bok 2018. Och även denna är fängslande och välskriven. Det enda negativa med den är att det tar ett tag innan man kommer in i historien, en aning segstartad liksom. Men den tar sig!

3.       Vecka 36 av Sofie Sarenbrant. Detta är Sarenbrants debutroman i vilken hon sätter höggravida kvinnor i centrum. Storyn är bra men det saknas en tydlig huvudroll. Många personer samsas om den rollen helt enkelt. Men hur som haver så är den läsvärd!

4.       Det som inte dödar oss av David Lagerkrantz. Kanske mer thriller än deckare. Men svenskt är det i alla fall! Och läst i år. Hur som haver var den riktigt spännande. En riktig bladvändare!

5.       Vila i Frid av Sofie Sarenbrant. Eftersom jag var tvungen att ge denna författare en till chans fick det bli första boken om polisen Emma Sköld. Den var bättre är föregående bok jag listade! Bra historia, lurigt och klurigt att gissa vem som var den skyldiga och bra bakgrundshistorier för huvudpersonerna. Jag vill definitivt läsa mer i denna serie!

Vilka är era tips på deckare från svenska författare?

// Johanna

#1 - Boklysten

Husdjuret och Vecka 36 har jag läst. Tack för tips om de andra!

#2 - Åsa

Inte läst någon av dessa, så tack för tipsen!

#3 - Monika

Har bara läst Sarenbrants böcker av dina fem, men Annabelle står oläst i hyllan.

#4 - Evelina

Annabelle och Husdjuret tyckte jag också om!

Litteratur