Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Veckans topplista: Kok och bakböcker
Hejsan! Nu var det återigen tisdag vilket innebär topplista hos Johannas deckarhörna. Denna veckas tema berör kok- och bakböcker.. Här måste jag verkligen gnugga mina geniknölar alltså. Just för tillfället använder jag mig inte så mycket av kokböcker, främst därför att jag så sällan lagar mat.. 99,99 gånger av 100 gör min sambo det haha. Men några ska jag kunna skaka fram!
 
1. Jag har ett särskilt förhållande till Första bakboken av Johanna Westman. Hon och karakäten Mixer hade ett barnprogram där de bakade helt enkelt. Boken gavs ut 2003 och jag minns att jag fick den i födelsedagspresent, 12 år gammal. Jag och bästa kompisen gick systematisk igenom ALLA recept i boken.. Good times;)
 
2. På liknande sätt har jag ett särskilt förhållande till Sju sorters kakor. Den klassiska bakboken med kakor helt enkelt. Även där har MÅNGA recept gåtts igenom.. 
 
3. Under studietiden i Umeå bodde jag och en kompis ihop ungefär 6 månader. Hon hade Vår kokbok. Med hjälp av den kämpade vi oss igenom klassiska rätter som typ köttbullar och brunsås. Herregud vilken tid det tar att göra köttbullar allså.. 
 
4. Jag är lite sugen på att köpa Kladdkakor deluxe av Frida Skattberg. Jag älskar hennes Instagram-konto Bakamedfrida. Så härliga bilder som gör en både inspirerad och extremt sötsugen.. 
 
5. Senaste inköpa kokboken är The Avocado Cookbok. Inköptes på resa till England, närmare bestämt i Liverpool med Ellen, där också iden till denna blogg uppstod!
 
 
Avokado är bland det bästa jag vet!
 
// Johanna
 
#1 - Monika

Det enda jag bakar är faktiskt kladdkaka :) Laga mat är däremot roligt och recept som inspirationskälla är aldrig fel.

#2 - Hanneles bokparadis

Sju sorters använder jag, har en gammal variant från 1950, gillar gamla kokböcker.

#3 - Lottens bokblogg

Dottern flyttar hemifrån i höst, då ska hon få en klassisk kokbok

#4 - Mösstanten

Det där ser ut som äggröra och avokado. Mums! Du har också med Vår kokbok ser jag. Det är bra att ha en kokbok där allt grundläggande finns med.

#5 - Vargnatts bokhylla

Kladdkakor är ju aldrig fel!

#6 - Boklysten

Vår kokbok har jag också på min lista.

#7 - Villa Frejas bokblogg

Avokado är riktigt gott.
Kladdkakor också. Den boken är jag nyfiken på.

#8 - Tantaugusta

Kladdkakor deluxe köpte jag åt sonen nyss. Mycket smart, han älskar den och vi andra njuter av resultatet :)

#9 - Sara Pepparkaka

Jag skulle säkert behöva en avokadokokbok också, jag har lite svårt att veta riktigt vad jag ska laga av det!

#10 - A ROOM OF MY OWN

Johanna Westman är en duktig kock. Sju sorters kakor kommer nog med hos många. Avocado cookbook vore något för dottern.

#11 - Åsa

Vår kokbok har funnits med mig länge. Avokadoboken lockar, gillar avokado men tänker alltmer på det här med importerad mat, hur den odlas, klimat- och miljöaspekten, hur arbetarna har det, o.s.v.. Komplicerat numera. ;)

Svar: Ja det är inte lätt. Just avokado är en av de frukterna/grönsakerna som kräver mest vatten:/
Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Litteratur