Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Alias Grace

Här kommer ytterligare en recension av den fantastiska författaren Margaret Atwood. Jag har nu läst två böcker av henne och tycker båda var riktigt bra! Det gör automatiskt Atwood till min favoritförfattare vad gäller klassiska skribenter. Jag har ofta svårt för klassiker, men nu har jag blivit överbevisad flera gånger sista tiden. Ett av mina nyårslöften är att läsa fler klassiker!

Men mer om boken då.

I centrum står Grace Marks. Historien utspelar sig under 1800-tal, en tid då det var svårare att bevisa både skuld och oskuld. Grace Marks sitter i fängelse på livstid på grund av medhjälp till två mord, och själv kommer hon inte ihåg hur det gick till. Efter flera år i fängelset ska hennes vardag förändras. En doktor som är intresserad av hennes öde kommer till henne för att försöka luska ut hur mordet egentligen gick till. På detta sätt får man då sedan följa med på Graces livshistoria. Den ska kantas av fler missöden än positiva händelser, men ändå ska hon hela tiden behålla en positiv och nästan naiv känsla kring att allting löser sig. Hela tiden funderar man på om hon var skyldig eller ej. Historien blir särskilt spännande och hårresande eftersom den baseras på verkliga händelser.

Historien och språket är helt fantastiskt här. Någonstans i mitten blir man möjligen något less och det går ibland långsamt, men det är ändå spännande hela tiden. Man vill hela tiden nyfiket läsa vidare.

Om ni, som mig, inte läst särskilt mycket klassiker för att man helt enkelt kopplar ihop de med seghet ska man helt klart mjukstarta med denna roman! Väldigt målande och trevlig läsning!

// Johanna

Litteratur