Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Böcker som utspelar sig vid jul

Det är återigen tisdag och dags för veckans lista hos Johannas Deckarhörna. Denna vecka gäller det julböcker! Ett väldigt passande tema ändå. Är det bara jag som noterat att det finns ovanligt många julböcker i år? Eller är det så här varje år, men det är mitt ökade bokintresse som gör att jag lägger märke till det? I alla fall, till listan. Utan inbördes ordning.

1.       Jul i det lilla bageriet vid strandpromenaden av Jenny Colgan. Mysig feelgood i sanna julanda. Det här är inte Colgans bästa bok enligt mig, men julmys har den absolut!

2.       Snöfall över strandcafeet av Lucy Diamond. Uppföljaren till Strandcafeet. Tyvärr inte den bästa feelgod-serien som finns. Men vill man ha krusidullfri jul där största bekymret är att en viss julprydnad går sönder så ska man läsa den här. Så mycket mer gulligull än så här blir det inte.

3.       24 goda gärningar av Jenny Fagerlund. Jag blev väldigt förtjust över Fagerlunds föregående bok och hade därför lagom höga förväntningar på denna. Så höga som man kan ha av julböcker. Och den var riktigt mysig och bra! Rekommenderar helt klart den här som mysig julroman😊

4.       En vinter i Paris av Jenny Oliver. Även detta är en julmysig bok i sann feelgoodanda!

5.       Trollvinter av Tove Jansson. Ingen jul utan lite mumintroll känner jag.. Även om mumintrollen historiskt sätt sover på vintern..

Det var veckans lista det! Tyvärr är det sällan jag bli blown away av julböcker. De stannar ofta på nivån lagom mysig. Undantaget i år är möjligen Jenny Fagerlunds bok. Lite samma gäller för julfilmer tycker jag.

Vad har ni läst för julböcker? Vad planerar ni att läsa för något? Vad tycker ni om julböcker?

// Johanna

#1 - Ugglanoboken

Jag har inte läst en enda av alla de där juliga feelgoodböckerna, men det kanske jag borde. Däremot älskar jag Trollvinter!

#2 - Mösstanten

Jag är ju ingen feelgoodläsare men skulle kunna tänka mig Jenny Fagerlund bok och Parisboken. Jag har tänkt att jag borde sätta mig in i genren lite eftersom feelgoodböckerna betyder så mycket för så många. Och man kan säkert hitta guldkorn även där.

#3 - Evelina

Jul i det lilla bageriet har jag tänkt läsa nu i december :)

#4 - Hanneles bokparadis

Tack för juliga tips!

#5 - Lena

Tack för jättetrevliga boktips.

#6 - Boklysten

Jul i det lilla bageriet... är den enda jag läst av böckerna på din lista. Tack för tips om de andra!

#7 - A ROOM OF MY OWN

jag håller med om att julböcker kanske inte är de där stora läsupplevelserna, men de är kravlösa och lättlästa som omväxling. och det finns ju klassiker också som inte direkt hör till feelgood - genren. en helt annan fråga: är ni två om den här bloggen? hur kan en kortis behöva extra benutrymme? jag avskyr de där tidiga flygningarna

#8 - Villa Frejas bokblogg

Fina boktips. Tycker om dem alla.

#9 - Åsa

Inga jag läst, så tack för tips! :)

#10 - Monika

Jul i det lilla bageriet vid strandpromenaden har jag inplanerad nu i december :)

#11 - Sara Pepparkaka

Ja, lite Mumin passar för det mesta, även på vintern!

#12 - Scylla

Trollvinter har jag också på min lista. Den är ljuvlig :)

Litteratur