Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Silvervägen
Jag har nu läst en helt fantastisk bok av Stina Jackson. Det är något speciellt med debuter det här året, de flesta jag läst har varit oerhört bra!

I Silvervägen möter läsaren Lelle, pappan som berövats sin dotter Lina, och Meja, flickan med den ensamstående och psykiskt instabila mamman. 
Lelle spenderar nästan all sin tid utmed vägen där Lina försvann för tre år sedan, även kallad Silvervägen. Boken utspelas i Norrlands inland kring Arjeplog och Arvidsjaur, bara det en läskighetsfaktor med tanke på att det är typ där jag bor. Dottern Lina försvann för tre år sedan och inga spår av henne har synts sedan dess. Letandet från polisens sida har svalnat rejält och Lelle är otålig, frustrerad förbannad. Med sitt gevär utforskar han varenda sidoväg längs Silvervägen.
Meja och hennes mamma har flyttat från södern för att bosätta sig med modern Siljes nya karl. I ensamheten hittar Meja nya bekantskaper som får henne att vilja lämna den stökiga modern. Till en början är allt bra, fram till dess att hon och resten av byn skakas av att ytterligare en flicka försvinner spårlöst. 
(null)

Den här boken är så rysligt bra att jag inte vill avslöja mer. Den förtjänar helt klart titeln som "Årets bästa svenska kriminalroman 2018". Jag drömde till och med mardrömmar av den. Hur kan det vara en positiv grej undrar ni nu! Jo, det som gör intryck på mig drömmer jag om. Drömmarna kan också berott på att jag sträcklyssnade på den. Samtidigt som jag åkte på norrländska vägar med buss. 
// Johanna

#1 - Lotta Lundh

Läs gärna min debut också! Det är en deckare som heter Kvinnornas hus och handlar om mäns våld mot kvinnor.

Litteratur