Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Veckans topplista: Europa

Den 9e maj var det Internationella Europadagen. Jag kan inte säga att jag märkte det på något särkilt sätt. Men det är ju en ypperlig grej att bygga boklista på, vilket är precis vad Johannas Deckarhörna tänker på denna vecka. Veckan toppliste-tema är alltså Europa. Detta kan såklart tolkas på olika sätt. Men till exempel kan man lista olika författare ute på kontinenten. Slump eller inte, men för mig råkar 2 av 5 vara nordiska.. Och 2 stycken är rena feelgood-författare.

 Zagreb
 

1.       Philip Teir.

Finsk författare. För ett par veckor sedan läste jag Vinterkriget. En äktenskaps/familjeroman. Om kriser och livet som går upp och ner. Jag tyckte den var riktigt bra, och känner därmed att jag vill ha mer från den här författaren. Så jag lägger till honom på mental, och fysisk, read-list!

2.       Jussi Adler Olsen

Dansk författare. En av mina favoritförfattare när det kommer till kriminalromaner. Just nu läser jag den senaste boken om Carl Mörk, nämligen Selfies. Den är snart utläst, och jag måste säga att den är en av de bästa i serien!

3.       Anna Gavalda

Fransk författarinna. Hon var väl egentligen som mest aktuell i och med Tillsammans är man mindre ensam. Mänsklig. Känslosam. Och påverkar en på det där sättet att den kryper en in på skinnet liksom. Hennes övriga böcker fortsätter i samma spår tycker jag.

4.       Jenny Colgan

Från Skottland faktiskt! Hon skriver ju så mysiga feelgood att man vet inte vart man ska ta vägen typ. Har läst hela serien om bageriet på Stranspromenaden. Tänker att jag ska fortsätta med några av hennes mysböcker nu i sommar..

5.       Jojo Moyes

Och när jag ändå är inne på feelgood så måste jag ju bara lista den här brittiskan. Tredje delen om Louisa Clark ligger och väntar på att bli läst. Kör faktiskt på originalspråket för en gångs skull. Dessa feelgood blir ofta bättre på engelska tycker jag! Om det nu är det som är originalspråket..

// Johanna

Litteratur