Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Gubbas Hage

En av böckerna i kategorin ``Årets fackbok`` som är nominerade till Augustpriset. Vad handlar då denna bok om? Jo, rätt och slätt Gubbas Hage. Jag måste erkänna att jag blev lite besviken. Vet inte vad jag väntat mig, kanske att Gubbas Hage var en metafor av något? Tur att jag blivit växtintresserad på äldre dar (läs: sedan i somras).

Om någon för ett år sedan hade sagt att jag skulle bli helt galen i sticklingar hade jag skrattat vederbörande rätt i ansiktet. Jag har dödat kaktusar liksom. Och plastväxter typ. Jag ser mig INTE som en person med gröna fingrar. Alls. Men under sommaren fick jag en ny kollega, och numera vän, som på ett mycket entusiastiskt sätt lärde mig en hel del om växter. Och lite snappade jag allt upp. Så nu svämmar huset snart över av växter. Tur att jag bor i hus nu och inte unken källarlägenhet. Mer fönster och mer ljus åt växterna liksom.
 
Men mer om boken då. Jag har långt ifrån läst ut den, men några kapitel har jag allt kommit igenom. Och jag har tittat på desto fler bilder. Miljöbeskrivningarna är väldigt vackra. Man får en känsla av att man går i den där hagen. Och kanske är det det som är meningen med den? Så vill man mysläsa och få lite grön känsla sådär är detta rätt bok!
 
 
// Johanna
#1 - Hanneles bokparadis

Ekman är duktig på växter och deras historia.

Litteratur