Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Anne på grönkulla
Under våren här håller jag på med en litteraturkurs med inriktning barn- och ungdomslitteratur. Det har hittills varit väldigt intressant och någonting som jag vill fortsätta läsa även i höst om jag har tid och möjlighet. Som del i den kursen har jag läst klassikern Anne på Grönkulla av L.M Montgomery. Jag hade lite födomar innan. Jag hade till exempel fått för mig att Anne var lite tråkig, förnäm och typisk förebild på hur en ordentlig flicka ska vara. Denna fördom fick jag ändra på så fort Anne gjorde entre i boken. 
 
Anne kommer till Grönkulla i hopp om att hon adopterats av ett syskonpar som bor där. Det är bara det att paret förväntat sig en pojke som kan hjälpa till på gården, och blir därför väldigt förvånade när de hämtar Anne på tågstationen. Eftersom de inte har hjärta att åka tillbaka med henne till barnhemmet låter de henne stanna kvar. Flickan blir snabbt hemmastadd. Anne visar sig direkt vara väldigt kavat, sprallig, frispråkig, talförd och en riktig virvelvind. Hon livar upp stämningen på Grönkulla och är med om många olika upptåg. 
 
Jag tyckte denna bok var helt fantastisk, och jag förstår inte varför jag inte fattat det tidigare!? Detta är ju egentligen en klassisk ``flickbok`` men jag tycker gammal som ung, kvinna som man, kan läsa den. Den är verkligen underbar! Någon mer än mig som läst den?
 
// Johanna
Litteratur