Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Alice i Underlandet

Jag har en speciell relation till den här boken. Som barn såg jag filmen typ tusen gånger. Dock inte versionen som Disney gjort! Jag älskade den filmen, det var favoriten nummer ett. När jag sedan såg Disneys version kände jag inte riktigt igen mig. Jag har flera gånger försökt läsa boken, både på svenska och engelska, men lika många gånger gett upp. Den är oerhört rörig.

Genom litteraturkursen var jag nu tvungen att ge den en ny chans. Och det gick bättre. Men det är fortfarande rörigt. Handlingen har ju verkligen en drömkänsla, det är inte riktigt någonting som hänger ihop och figurer förvandlas hela tiden. Allt är upp och ner. Det är ju trots allt Underlandet. Det var dock intressant att ge sig på den som vuxen, särskilt genom litteraturkursögon. Man blir då mer reflekterande över vad berättelsen egentligen handlar om. Det kan vara drömmar, det kan vara en inre resa, det kan vara en resa från barndom till tonår.

Har någon av er läst den? Vad tyckte ni?

// Johanna

Litteratur