Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Blixtra, spraka, blända!

Här kommer en recension om en bok utläst på kryssningen tidigare i år. Jag hade spanat på den länge innan jag såg den på biblioteket och slog till. Författarinnan är Jenny Jägerfeld. 


Penny Löwe är en ung kvinna med stora drömmar och stjärnskott inom litteraturen. Efter att hon gett ut en Augustvinnande bok stiger berömmelsen henne något åt huvudet och hon börjar leva allt mer utsvävande. När hon sedan träffar Lola, den galna tjejen som är, om möjligt, ännu mer excentrisk spårar det ur rejält. Förskottet för nästa bok bränns fort under en hedonistisk upplevelse i London, relationer bränns och livet rämnar. Gång på gång. 

(null)


Jag tyckte den här boken var en riktig bladvändare. Trots att Penny är en omogen unge och oerhört osympatisk och egotrippad så kan jag inte låta bli att fortsätta läsa om hennes upptåg. Om boken Penny skrivit hade funnits på riktigt så hade den varit ungefär som den här, vilket jag gissar är ett stilistiskt drag från författaren? Det är även kul att både On the road och Jacknämns i den här. Det känns som att inspiration är taget därifrån.


Vill man läsa en väldigt utsvävande bok är det här klart rätt val. 


// Johanna

Litteratur