Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Mischling

Detta var en av de nominerade böckerna till Årets Bok 2018. De var ju så många nomineringar så de tar ett tag att skriva om alla.. Författare var Affinity Konar. Jag tycker för övrigt att det är ett väldigt fint namn.. Författaren själv har judiskt påbrå och kom på iden till denna bok under sin tonårstid. Det skulle sedan dröja många år innan boken tog form.

I boken följer man tvillingarna Stasha och Pearl. De är unga när det kommer till Auschwitz, och hade de inte varit tvillingar skulle de antagligen dödats snabbt. Men nu blev de istället ``Omhändertagna`` av Dr Mengele, mannen som gjorda hemska medicinska experiment på bland annat tvillingar. Genom två barns ögon får man följa livet som studieobjekt hos Dr Mengele. De hemskaste scenerna beskrivs ej närmare, men sättet tvillingarna förändras på får läsaren att förstå att hemska saker händer utan att man behöver läsa om det.

Jag tyckte denna bok var fantastiskt bra. Ovanlig i sitt slag men med verklighetsförankring. Jag tycker många böcker som behandlar förintelsen är väldigt bra. Verkligheten och smärtan i de böckerna blir så påtaglig och nära att man inte kan låta bli att beröras.

Summa summarum rekommenderar jag verkligen denna bok om ni inte ännu läst den!

// Johanna

#1 - Mösstanten

Den har jag inte läst. Jag undviker helt enkelt sådana böcker ibland. Det kan bli för jobbigt att läsa dem. Viktigt att de skrivs, däremot.

#2 - Anonym

Ja det är verkligen dubbla känslor när man läser sådana böcker!

Litteratur