Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Varmare breddgrader

Tisdag innebär veckan topplista hos Johannas Deckarhörna. Veckans ämne känns väldigt lockande, för det handla om varmare breddgrader. Förra veckan var det mellan 25 och 27 minusgrader här i Piteå. Hua!! Mycket kläder på helt enkelt. Även kallt  inomhus ibland, särskilt i landstingslokalerna tyvärr.. Jag ska i och för sig inte klaga mest, för jag var ju nyligen i Karibien och fick mig en bra dos där ändå! Till listan då:

1.       Pärlfarmen av Liza Marklund. Historien tar sin början i södra Stilla Havet, där om någonstans kan man kalla varmare breddgrader.. Spännande historia tycker jag, rekommenderar den starkt! Tog bilden från lördagens recension till detta inlägg btw😊

2.       Mördarens apa av Jakob Wegelius. Från Portugal till Indien och tillbaka. Sally Jones har inga gränser för vart hon kan fara. Trots att hon är en apa. Även denna bok recenserades nyligen. Väldigt bra både för vuxna och barn!

3.       Stanna hos mig av Ayobami Adebayo. Recension kommer imorgon! En av de nominerade böckerna till Årets Bok 2018. Vänta till imorgon för längre recension..

4.       Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker. Utspelar sig bland annat i Burma. Så vackert skriven. Jag har inte hunnit läsa uppföljaren än, men det kanske jag gör så småningom..

5.       Skrik tyst så inte grannarna hör av Karin Alfredsson. Välskriven och bra bok om ett mycket viktigt ämne, nämligen våld i nära relationer. Utspelas till stor del i Zambia. Rekommenderas!

Jag hoppas hinna läsa er andras listor och även kommentera och inspireras!

// Johanna

#1 - Monika

Jag visste inte att Karin Alfredssons bok utspelar sig i Zambia, men förvånad blir jag ju inte. Hennes böcker brukar ju utspela sig någon annanstans än Sverige.

#2 - Vargnatts bokhylla

Skrik tyst så inte grannarna hör har jag läst. Här i Luleå är jag lagom less på den här kylan!

#3 - Mösstanten

Stanna hos mig är ju en bra bok. Skrik tyst har jag funderat på att läsa.

#4 - Marie

Ja där har jag läst några stycken men tänkte i på dem.

#5 - violen

Fyra av fem vill jag läsa. Stanna hos mig har jag funderat på länge. Mördarens apa var på gång när den kom men är oläst. Pärlfarmen ska jag faktiskt läsa, länge sen sist Marklund. Skrik tyst känns angelägen men kanske ingen prio på den.

#6 - Hanneles bokparadis

inte läst dessa, vet inte om det är varmare där...

#7 - Villa Frejas bokblogg

Tack för tipsen. 1 och 2 i din lista har jag inte läst. Övriga var riktigt bra.

#8 - A ROOM OF MY OWN

Burma låter spännande. får ta mig en titt på den boken

#9 - Evelina

Har läst de tre sista böckerna på listan. Mördarens apa vill jag läsa, den verkar väldigt intressant.

#10 - Boklysten

Har inte läst någon av de här böckerna men Stanna hos mig finns oläst i bokhyllan. Tack för tips om de andra!

#11 - Lena

Mördarens apa är den enda jag inte läst. Gillar alla de andra väldigt mycket.

#12 - Åsa

Läst nr 4 o 5. 3:an vill jag läsa, så återkommer väl imorgon då för att ta del av recensionen! :)

#13 - Scylla

Mördarens apa lät ju kul, den skulle jag vilja läsa :)

Litteratur