Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

24 goda gärningar

I början av vintern läste jag Med hälsning från Båstad av Jenny Fagerlund. Jag tyckte den var fantastiskt bra och var därför väldigt nyfiken på denna juliga bok.

Överlag gick jag in för att läsa juliga böcker precis före nyår, det var något nytt för mig.


Denna roman handlar om Emma. Hon är en ung änka efter att ha förlorat sin make på julafton för ungefär två år sedan. Det enda hon gör är att försöka överleva vardagen. Hon ser inget ljus eller hopp och den butik som hon driver och en gång älskade håller på att förfalla och konkursa. Hon pushas ständigt av sin syster men det hjälper inte hela vägen fram. 

Plötsligt en dag hjälper hon en äldre man som irrat bort sig i snöstormen. Detta föder en ide, hon ska utföra en god gärning varje dag fram till julafton.

Detta resulterar sedan i många nya bekantskaper, händelser och hjärtevärmande möten. 


(null)


Som random feelgood-bok tycker jag den känns lite "vanlig" och utan särskilt prick över Iet. Som julbok är den däremot helt okej! Med tanke på hur bra Båstad-boken var så tror jag det kommer fler härliga böcker av denna författare.


// Johanna

Litteratur