Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Nyårslöften- Utmaningar och läsmål för 2019

Återigen tisdag och dags för veckan topplista på Johannas Deckarhörna. Jag har varit frånvarande under ett par veckor på grund av allmänt julstök. Lyssnat och läst böcker har jag dock hållit på med ändå! Vad passar då bättre än att kicka igång året med en inspirerande lista?

1.       Läsa fler klassiker. Jag har länge haft svårt för klassiker. Jag blev dock lite uppmjukad när jag började läsa Margaret Atwoods fantastiska böcker. Kanske finns det fler bra klassiker ute i världen för mig? Detta för mig osökt till nästa punkt som är..

2.       Klara litteraturkurs. Jag har sökt och blivit antagen till en litteraturkurs på distans! Det känns så himla spännande och jag har höga förväntningar! Det gäller faktiskt barnklassiker. Och med hjälp av detta kommer jag ju komma en bit på punkt 1 tänker jag.

3.       Påbörja deckarserier. Det kommer stadigt en ström av nya deckare. Många tillhör en serie med 5-6 böcker bakom sig. Jag har lite OCD när det gäller att läsa böcker i ordning, så för mig blir det omöjligt at tex läsa Keplers nya bok innan jag läst alla föregående.

4.       Läsa högaktuella och kritikerrosade böcker. Det är riktigt kul att känna att man hänger med! Under slutet av året har jag verkligen försökt göra det, jag laddade ner och lyssna på Michelle Obamas bok så snabbt som möjligt till exempel. Detsamma gäller flera andra böcker, som jag dock inte skrivit om än. Jag försökte läsa Augustpris-nominerade böcker så snabbt som möjligt och detsamma gäller för ``Årets Bok``. Detta spår vill jag fortsätta på!

5.       Uppdatera bloggen. Jag kommer bättre ihåg en bok om jag skriver om den. Bloggen hjälper mig verkligen med detta. Det är ju också kul att få kommentarer och vara med i utmaningar som denna. Jag vill även skriva fler kommentarer och vara mer aktiv. Jag blir glad om jag lyckas snitta 2-3 inlägg i veckan framöver.

Det ska bli kul att läsa era utmaningar!

// Johanna

#1 - Åsa

Michelle Obamas bok vill jag också läsa, väldigt nyfiken på den.

#2 - Boklysten

Klässiker borde jag definitivt läsa fler av!

#3 - Monika

Jag är likadan när det gäller serier, måste läsa dem i ordning annars blir jag riktigt störd.

#4 - Mösstanten

Visst kommer man ihåg böckerna bättre om man skriver om dem. Jag glömmer annars väldigt mycket. Bra föresatser du har.

#5 - Hanneles bokparadis

hoppas du uppfyller alla dina önskningar!

#6 - Scylla

Gud vad kul med litteraturkurs! Klart avis :)

#7 - A ROOM OF MY OWN

klassiker är ofta sommarläsning för mig. min blogg fungerar som läsdagbok. kul med litteraturkurs på dstans

#8 - Evelina

Någon gång skulle jag vilja gå en litteraturkurs! Just nu går jag ett program på universitet, men någon gång kanske... Lycka till med studierna!

#9 - Cinnamon

Vad kul att läsa en litteraturkrus på distans. Lycka till med den och dina andra mål.

Litteratur