Eating and reading are two pleasures that combine admirably- CS Lewis

Veckans topplista: 1800-tal

Återigen tisdag och dags för Veckans topplista hos Johannas Deckarhörna! Veckans tema gäller 1800-tal! Spännande och väldigt svårt.. Jag har verkligen varit tvungen att fundera.. 


Men till listan!

  1. På första plats måste jag ändå sätta Binas Historia av Maja Lunde. En helt fantastisk historia där man följer tre personer i olika tidsåldrar. En tid är då 1800-talets slut. 
  2. Alias Grace av Margaret Atwood utspelas till största delen under 1800-tal. Det är en fantastisk bok och historia som jag varmt rekommenderar! 
  3. Lewis Carrol skrev ju bland annat Alice i Underlandet i mitten av 1800-talet. I och med att jag nu läser litteraturkurs så kommer jag snart läsa denna igen!
  4. Jag gjorde ju nyligen en recension om Manglade dukar och vikta servetter av Ewa Klingberg. Den var verkligen en pärla och så mysig! En av historierna handlade om livet som tjänsteflicka under 1800-talet.
  5. I slutet av 1800-talet föddes Vilhelm Moberg. Jag har länge tänkt att jag vill ta mig an Utvandrar-serien. I år kanske jag slår till!
(null)

Det ska bli mycket spännande att läsa era listor!

// Johanna
#1 - Boklysten

Klingbergs och Mobergs böcker har jag äst. Tack för tips om de andra!

#2 - Monika

Klingbergs böcker är verkligen mysiga. Och bra.

Litteratur